Äkthet från en svunnen tid - återgivning av en tidigare artikel från Östgöta Correspondenten 
alltomuffe.nu

Äkthet från en svunnen tid

Denna artikel var tidigare publicerad på Östgöta Correspondentens webbplats. Artikeln finns numera inte längre kvar. Delar av artikeln återgivs nedan.

Publiceringsår: 2001
Ursprunglig länk: http://www.corren.se/frame.asp?CategoryID=58&Section=Noje&PMonth=0108&PDay=02&NArt=akthet_fran_en_svunnen.htm
Artikelförfattare: Jan Karlsson



Från Östgöta Correspondenten
En romantiskt återblickande roman med en punkattack som låg rätt i tiden.

För Jan Karlsson blev Ulf Lundells "Jack" en guldgruva.

Jagpersonens värld är fylld av brudar, fyllor och haschdis. Skild-ringen är uppenbarligen en nära verklighetsbeskrivning. Förf:s styrka är det direkta talspråkliga berättandet. Det håller dock inte för över 400 sidor.

Omdömet fälldes av Tomas Löfström, recensent åt Bibliotekstjänsts sambindningslista. Han var långtifrån ensam. Trots publikframgångarna, skriver Lars Lönnroth i sjätte bandet av "Den svenska litteraturen", "var den seriösa kritiken föga imponerad".

Av Ulf Lundells debutroman "Jack", alltså.

Året efter "Jack" debuterade en annan ung svensk man, Torgny Karnstedt, med en utpräglad arbetarroman direkt från fabriksgolvet, "Slamfarmen". I Expressen utsåg Lars Gustafsson -- jo då, den riktige herr Gustafsson -- Karnstedts förstlingsverk till "sjuttiotalets stora generationsroman". Hur många minns eller läser "Slamfarmen" i dag?

Infriade förhoppningar
"Jack" utkom 1976, föregången av lp:n "Vargmåne" men litterärt före- bådad redan i debutantantologin "Grupp 72" där Lundell i självpresentationen sa sig skriva på "en vildsint roman som jag hoppas skall få läsaren att tappa fattningen".

Förhoppningarna infriades. Romanen köptes, lästes och många tappade nog faktiskt fattningen. Utan att förringa Karnstedt -- eller alla kvinnliga författare -- får man väl säga att Lundell skrev sjuttiotalets generationsroman. Det är också vad som står citerat, med namnet Lars-Olof Franzén under, på min (första, andra eller tredje?) pocket-utgåva: "Sjuttiotalets generations- roman".

Paradisiskt förflutet
Pocket? För förstaupplagan var jag för ung, bara tolv. Minnet är en sanningsvidrig redigerare, men jag tror att det var sommaren -78 som jag snappade upp författarens och titelns namn ur någon kompis storasysters oåtkomliga mun. Jag var förmodligen för ung även då, fjorton på det femtonde, men vad spelade det för roll? Punken hade kommit och den spelade en roll som med lite god vilja kanske kunde finna sin litterära motsvarighet i "Jack".

Men det var verkligen ingen punkbok, snarare en roman -- det förstod jag redan då -- som pekade på en annan tid, före punken, och utspelade sig i ett nära nog paradisiskt förflutet. En romantisk roman, kände man ju, men ändå på sitt sätt besläktad med den anti-romantiska punken: här fanns attacken, omedelbarheten, regelbrotten mot konventionerna. I stort sett, således, de illusioner och klichéer som attraherar en tidig tonåring.

Fast tidsaspekten var viktig. Romanens tredje och sista del smyger sig successivt närmare utgivningsåret, det är sant, men inledningsvis skildrar Lundell det mytomspunna och i mina ögon avundsvärda 60-talet, decenniet då allt enligt legenden hände huller om buller (i varje fall före -68) och livet i Sverige var öppnare än någonsin. Sedan tog de totalitära vänsterdogmatikerna över, maktmänniskorna och kameleonterna; de där som senare bytte sida till yt- högern och Stenbeckssfären.

Som generationsroman var -- och är -- "Jack" en smula speciell, i det att den söker sig relativt sett långt tillbaka i tiden, till en epok som, delvis, var radikalt annorlunda. Huvudsakligen är det inte nuet som står i fokus, utan ett nyss svunnet då.

På hösten samma år som "Jack" publicerades minns jag att min pappa glad i hågen kom hem från Stockholm en måndag bara för att meddela vad den övriga familjen redan visste efter en sen kväll framför valvakan: Palme och socialdemokratin hade förlorat, Sverige skulle äntligen få en borgerlig regering.

Man får förmoda att den initialt nämnde Löfström, själv flitig romanförfattare, och hans lika politiskt medvetna som puritanskt foträta kamrater inte precis jublade över valresultatet, annat än möjligen av cyniska skäl: i deras ögon var socialdemokratin bevars bara en borgerlighetens lakej och nu fick den liksom vad den förtjänade.

Den bultande frågan, värd en grundläggande sociologisk studie, är om den stränga vänsterns njugga behandling av varje "flummigt" element -- och dit räknades onekligen både Lundell och hans "Jack" -- möjligen passade den mera individ- och frihetsbetonande högerkanten som hand i handske? Nej, jag tror inte -- det är lika bra att säga det -- att Ulf Lundell hade någon avgörande betydelse för valutgången.

Frihetsargument
Men det kan väl näppeligen förnekas att denne uppenbart vänsterorienterade författare, kompositör och sångare -- i synnerhet inte efter "Öppna landskap", låt vara att den kom först 1982 -- utan egna avsikter kommit att användas för frihetsargument från höger.

För mig var "Jack" en guldgruva på helt andra plan. Förutom att jag lärde mig en massa om knark, krogar och kvinnor (och det är helt livsavgörande i en viss ålder) fungerade Lundell som introduktör och inspiratör. Dylan, som skänkt boken dess motto, hade jag förvisso både hört talas om och lite löst lyssnat på.

Om författaren som givit upphov till såväl huvudpersonens namn som själva titeln visste jag emellertid inte ett smack -- Jack Kerouac. Eller om de and-ra citerade och refererade: Hemingway, T S Eliot, Ekelöf. Det är också en kulturgärning: via kopian till originalen. Förmodligen är det Lundells förtjänst att jag på gymnasiet kunde läsa just Ekelöf så obehindrat och glädjefullt; han var ju sanktionerad, en del av kretsloppet.

Dubbelt stilbildande
Problemet med Lundell efter "Jack" är att han blev dubbelt stilbildande: både för sig själv och för en lång rad epigoner som, olyckligtvis, kom att kopiera en kopia. Och på kuppen inbillade sig att det de skrev var "rebelliskt" och "utmanande".

25 år efter "Jack" är Lundells litterära hållning och skrivsätt, som går ut på att simulera likhet med "verkligheten", inget annat än norm och konvention. Därför är det inte konstigt att rock- och skivartisten Ulf Lundell stått sig bättre än romanförfattaren med samma namn, även om tegelstenen "Friheten" från 1999 innebar en nytändning.

Populärmusikens honnörsord -- "äkthet" och "känsla" -- låter sig ju inte självklart överföras på litteraturen. Men i "Jack" höll det för över 400 sidor.


Tanka din mobil hos
Goyada.


Spännande spel online

Hitta noter
hos .

Bokus
Bokus har Ulf Lundells
ljudböcker till bra pris.




 Tillbaka till förstasidan: www.alltomuffe.se
Kommentarer, synpunkter? Kontaktsida




Alltomuffe.nu på Google+ 

Roller
Författaren | Konstnären | Poeten | Rockartisten
Läsarnas
Autografer | Biljetter | Bokrecensioner | Då träffade jag Uffe | Favoritlåtar | Konsertrecensioner | Lundellprylar | Om alltomuffe.nu | Lassie-historier | Singelrecensioner | Skivrecensioner | Uffebilder | Uffecitat | Upptäckter
Verken
Antologierna | Böckerna | Covers av Lundell | Covers på Lundell | Diktböckerna | DVD | Filmerna | Kassetterna | Konstverken | Ljudböckerna | Lyssna on-line | Mest sålda | Låtarna | Notböckerna | Promotionskivorna | Samlingsskivorna | Singlarna | Skivorna | Talböckerna | Texterna | Turné | Turnéprylarna | Videos
Övrigt
Ackorden | Artiklarna | Bokrecensionerna | Bröllop | Böcker om Lundell | Frimärkena | Frågesport | Kalendern | Konsertrecensionerna | Kvinnorna | Köp/byt/sälj | Lundellfakta | Lundell Hangman | Lundell utomlands | Länkarna | Mobiltelefonlåtarna | Månadens fråga | Den vassa pennan | Möblera om | Nyheterna | Presenttips | Singelrecensionerna | Skivrecensionerna | Sommarpratare | Sök om Uffe | Uffememory
Sajtrelaterat
Nyhetsbrev | I media | Klotterplanket | Kontakt | Länka hit! | OFF/FAQ | Sajtens historia | Skapa bokmärke | Skapa startsida | Tack till